لك‌هاي پوستي چرا و چطور ظاهر مي‌شوند؟

۸۰ بازديد

شايع‌ترين علت بروز لك هاي پوستي، نوروروشنايي آفتاب است و شايع‌ترين جور لك، لك‌هاي بارداري است كه بيشتر در خانم‌ها به رنگ قهوه‌اي به صورت قرينه و به تدريج ظواهر مي‌گردد .
كانسيلر چيست
توصيه‌هايپزشك نيلفروش‌زاده براي پيشگيري از لك‌هاي پوستي گاهي درصورتي كه جلوي آينه بايستيد و به پوستتان نگاه كنيد، متوجه وجود‌ لك‌هايي ميشويد كه شايد چه بسا نفهميده باشيد كي و چرا روي پوستتان ظاهر شده‌اند؛ لك‌هايي كه در خيلي از مواقع پيشگيري از توليد آن‌ها چندان نيز دشوار نمي‌باشد . در اين مقاله با دكتر معالج متخصص پوست درباره عارضه ها بروز اين لك‌هاي پوستي و طرز پيشگيري و درمان آن‌ها گفت‌وگو كرده‌ايم .
لك‌هاچرا و چطور روي پوست ظواهر مي‌شوند؟ رنگ‌پذيري پوست به هموگلوبين، كاروتنوئيد و ملانوسيت‌ها بستگي داراست و بيشترين تاثير را ملانين بر رنگ پوست مي‌گذارد . تغييرات رنگ پوست به 2 صورت است؛ يا رنگ ذاتي و ژنتيكي است يا اين كه اكتسابي كه در اثر مواجهه با نور خورشيد پيدايش مي نمايد . در نواحي گوناگون تن زيرا تراكم ملانوسيت‌ها يا اين كه سلول‌هاي دربردارنده ملانين تفاوت دارد، رنگ پوست ممكن ميباشد مختلف باشد . در اثر تحريكات دروني و بيروني و افزايش سلول‌هاي رنگ‌‌ساز، لك‌هاي پوستي ظاهر مي شود . كارداران مختلفي در اين بين نقش دارااست كه از آن پاراگراف مي‌توان به اختلالات ژنتيكي، عفونت‌هاي موضعي، داروها، مواد‌شيميايي، تغذيه و سوءتغذيه، بدخيمي‌هاي پوستي، اختلال‌هاي هورموني، بارداري و . . . اشاره كرد .
آيالك‌ها در سن يا اين كه مال خاصي شايع‌ترند؟ اين به عامل بروز لك بستگي دارااست . بعضا لك‌ها در مردان و بعضا در زنان شايع‌ترند و بعضي به دوران كودكي مربوط مي‌باشند و برخي در سالمندي ظواهر ميشوند .
در زمينه شايع‌ترين ادله پيدايش لك برايمان بگوييد .شايع‌ترين علت پيدايش لك، فروغ و روشنايي آفتاب مي باشد و شايع‌ترين جور لك، لك‌هاي بارداري مي باشد كه اكثر در خانم‌ها به رنگ قهوه‌اي به صورت قرينه و به‌تدريج ظاهر ميشود . برخي خانم‌هايي كه از قرص‌هاي پرهيز از بارداري استفاده مينمايند هم دچار همين لك‌ها مي‌شوند . گهگاه آن گاه از اتمام بارداري يا اين كه قطع مصرف قرص، لك برطرف مي‌گردد ولي گهگاه تا ساليان باقي مي‌ماند .
كداملك‌ها از برهه زماني كودكي ظاهر مي‌شوند؟ كك و ‌مك از 5 سالگي ظاهر و عمده روي نقاط باز تن ديده مي‌گردد . اين نوع لك به ويژه در كساني كه پوست روشن و موهاي قرمز يا اين كه چشمان آبي‌رنگ دارند عمده ديده ميشود و با ارتقاء سن روشن‌ ميگردد . كك‌ و مك گرچه از حيث زيبايي آزاردهنده است ولي خطري براي سلامت ندارد .
كداملك در سالمندي ظاهر مي‌شود؟ لك‌هاي پيري كه از نامشان هم مشخص ميباشد به دنبال تماس طولاني مدت با روشنايي آفتاب و افزايش سن ظواهر ميشوند . اين لك‌ها مسطح و قهوه‌اي‌رنگ در رخ و پشت دست‌ها مي باشند و به مرور پررنگ‌تر و وسيع‌تر مي شوند و بايستي حتما معاينه شوند زيرا ممكن مي باشد به ضايعات بدخيم تبديل ‌شوند .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.